Claim Meghan allowed details of her private life to be fed to authors of Finding Freedom

Telegraph reporters
·2-min read
Meghan is suing Associated Newspapers over an article which reproduced parts of the handwritten letter sent to Thomas Markle - PA
Meghan is suing Associated Newspapers over an article which reproduced parts of the handwritten letter sent to Thomas Markle - PA

The Duchess of Sussex permitted information about her private family life to be fed to the authors of her “relentlessly flattering” unauthorised biography, it has been claimed. 

The Duchess has "compromised" any expectation of privacy in relation to a letter to her estranged father by allowing intimate details to be handed over to the authors of Finding Freedom, the Mail on Sunday has claimed in new court documents.

Meghan, 39, is suing the newspaper's publisher Associated Newspapers (ANL) over the publication of parts of a handwritten letter sent to Thomas Markle, 76, in August 2018.

ANL was this week given permission to rely on Finding Freedom  in its written defence to Meghan's High Court claim.

In its amended defence, the publisher claims Meghan "permitted information about her own private and family life and relationships, correspondence, as well as the private lives of other people, to enter the public domain by means of the book".

ANL argued that the account in Finding Freedom of Meghan's letter to her father and his response is "very critical of Mr Markle", while the Sussexes are portrayed as "generous, thoughtful and considerate".

Antony White QC, for ANL, said in the document: "It is to be inferred that this account of the letter is part of the version of events that the claimant wanted published; that she caused this account to be given to the authors for the purpose of publication; and that, had the defendant published this version of events - that is, an account entirely from her point of view - the claimant would not have had or made any complaint about the publication of any of the contents of the letter."

Meghan's lawyers have described the accusations that the duke and duchess "collaborated" with the authors as a "conspiracy theory", saying references to the letter in the book were simply "extracts from the letter lifted from the defendant's own articles".