Tories in turmoil:

Boris Johnson resigns – but insists he’ll stay as PM for coming months

No 10 spoke to Times before Carrie Johnson story pulled, Downing Street admits

  • Oops!
    Something went wrong.
    Please try again later.
  • Oops!
    Something went wrong.
    Please try again later.
  • Oops!
    Something went wrong.
    Please try again later.
·3-min read
In this article:
  • Oops!
    Something went wrong.
    Please try again later.
  • Oops!
    Something went wrong.
    Please try again later.
  • Oops!
    Something went wrong.
    Please try again later.

Downing Street has admitted there were conversations between Number 10 and The Times, after the newspaper dropped a report that claimed Boris Johnson tried to appoint his now wife to a Government role when he was Foreign Secretary.

According to the story in The Times on Saturday, Mr Johnson attempted to hire Carrie Johnson as his chief of staff at the Foreign Office in 2018.

The report was pulled from later editions of the paper, sparking questions over whether No 10 applied political pressure on its editors.

The Prime Minister’s spokesperson on Monday acknowledged there had been contact between Downing Street and The Times before and after the story was published.

Asked whether there were conversations after its initial publication specifically, the spokesperson told reporters: “That’s my understanding”.

He refused to say “who spoke to who”, but denied that it was Mr Johnson himself.

“I’ve checked and I’ve been assured that he hasn’t spoken to anyone,” he said.

“I’m not aware of any calls by the PM.”

Platinum Jubilee
The Times story claimed Mr Johnson tried to appoint his now wife Carrie Johnson to a Government role (Frank Augustein/PA)

The spokesperson added that “it is entirely a matter for publications, for journalists to decide on what they write”.

On the allegations originally reported by The Times, he did not directly refute them but pointed to earlier denials by a spokesperson for Mrs Johnson, who said: “These claims are totally untrue.”

Mr Johnson’s spokesperson told journalists: “As a function of my role, I don’t comment on what the Prime Minister did before he was Prime Minister.

“I think my political colleagues have over the weekend made clear that the story’s not true as has Mrs Johnson’s spokesperson.

“I’m pointing to the on-the-record denials that have been made over the weekend”.

The spokesperson added that Mr Johnson “believes in hiring the right people for the right roles”.

The author of The Times’ story, veteran journalist Simon Walters, said he stood by the story “100%”.

“I was in lengthy and detailed communication with No 10 at a high level, Ben Gascoigne and Mrs Johnson’s spokeswoman for up to 48 hours before the paper went to press. At no point did any of them offer an on-the-record denial of any element of the story,” he told The New European.

“Nor have any of these three offered an on-the-record denial to me since. No 10 and Mr Gascoigne did not deny it off-the-record either.”

The Prime Minister’s former chief aide Dominic Cummings has supported the claims and alleged Mr Johnson also wanted to appoint his wife to a Government job in late 2020.

Mr Cummings tweeted: “The ‘missing story’ (pulled by Times after no10 call Fri night) is true. Walters repeatedly published accurate stories, e.g on illegal donations. Times pathetic to have folded & shd reverse ferret. Truth is worse! (Johnson) wanted to appoint girlfriend to gvt job in Q3 2020 too”.

Asked whether Mr Johnson attempted to give her a Government job while he was in Downing Street, his spokesperson said: “Again my understanding is that claim is also untrue but these claims have been reported before and denied”.

Our goal is to create a safe and engaging place for users to connect over interests and passions. In order to improve our community experience, we are temporarily suspending article commenting